Efter inspiration fra Anne Linder, “Psykologi med glæde”, gengiver jeg her hendes liste over over “læresætninger” i “Det gode samspil” med børn. Hun arbejder med inklusion af børn. “Læresætningerne” herunder kan bruges til alle elever, ikke kun skolens inkluderede eller yngste elever. Jeg mener, at man i arbejdet med unge i alle aldre kan bruge dette, med enkelte sætninger let omskrevet:
Det gode samspil!
Den følelsesmæssige dialog:
1: Vis glæde for barnet!
2: Se barnets initiativ – justér dig!
3: Inviter barnet til samtale – lyt og svar!
4: Giv anerkendelse – for det barnet magter at gøre.
Den meningsskabende dialog:
5: Fang barnets opmærksomhed!
6: Fasthold barnets opmærksomhed – vis følelser og entusiasme!
7: Forbind barnets oplevelse – uddyb og forklar!
Den guidende/vejledende dialog:
8: Fortæl barnet hvad det må og skal – trin for trin.
Anne Linders hjemmeside: www.annalinder.dk
Ovenstående kan kædes sammen med:
FLOW I UNDERVISNINGEN. Læs her!