Ordklasser: Introduktion

I “gamle dage”, før Internet/i fjernsynets barndom/dengang da farfar var ung, brugte danske skoleelever noget danskbøger, som hed:

“Skriv rigtigt” / skriftlig dansk  af Verner Sørensen og udgivet af Gjellerup

Vi elever sad og skrev og skrev i en uendelighed. Vi terpede ordklasser, bøjninger o. lign. Vi startede i bøgerne fra en ende af og lavede alle opgaver, skrev med vores smukkeste  skråskrift og havde af og til tid til at pynte siderne med smukke, farvelagte ranker, lavet med farveblyanter eller farver. Bøgerne gennemgik og repeterede stoffet, og vi blev så dygtige. Vi kunne skrive smukt, stave rigtigt og bøje alle ord. Vi kendte ordklasserne af navn.

Det kan nutidens børn have godt af. Derfor har jeg ladet mig inspirere og er gået i gang med at lave et sæt opgaver til hver ordklasse. Brug dem lige så snart, eleverne kan læse opgaverne og begynde at forstå.

Vigtigt:
1: Vælg om eleverne skal skrive i et kladdehæfte eller på pc.
2: Eleverne skal læse hvert et ord og lave alle opgaver; i rækkefølge.
3: Det er en god ide, at pynte siderne med ranker, som omtalt.
4: Inden hver opgave springer man en linje over og skriver en overskrift midt på linjen; fx Opgave 1
5: Eleverne skal huske alle tegn og alle ord. Det er detaljen, der tæller.
6: Der skal, om muligt, være dyb koncentration; enten musestille eller stille musik i ørerne eller på smartboardet.
7: Husk FLOW i undervisningen. Her!

Lige nu er der:
En side med navneord. HER!  Der er 8 opgaver.
En side med udsagnsord. HER! Der er 7 opgaver.

Sidste opgave på hver side kan være en fælles opgave, hvor klassen finder et samlet antal ord, de har fundet.

God arbejdslyst!