Folderanalyse

 

  • Definition:
    Hvad er en folder? Skrives af folk, som vil aflevere et budskab eller en information. Handler som regel om ét bestemt emne, som kan være alle emner. Ofte informerende. Som regel kortfattet tekst, men ikke altid. Kan indeholde brudstykker af andre genrer f.eks. tegninger, fotos, digte, artikler..osv. Papiret foldes, deraf navnet. Lægges ofte frem på skoler, biblioteker o. lign.
    Hvordan er denne folder i forhold til definitionen?



  • Titel/overskrift/emne?
  • Forfatter/journalist?
  • Hvornår er folderen skrevet?
  • Hvor er den fundet?
  • Referat?
    (Giv et referat med dine egne ord!)
  • Folderens  opbygning?
    (Hvilken størrelse papir er foldet? Overskrift? Blikfang?  “Tøm” folderen for indhold/nævn alle elementer! Andet? Se definition!)
  • Er folderen illustreret?
    (foto/tegning)
    a: Beskriv billedet/billederne!!
    b: Hvordan passer billedet og billedteksten med folderens indhold?
  • Hvordan passer overskriften til folderens indhold?
    a: Er den dækkende?
    b: Er den misvisende?
  • Hvordan er teksten? Hvis folderen indeholder en manchet, er den så:
    a: Et uddrag af teksten?
    b: Et supplement til teksten?
    c: Et resumé af teksten?
    ( En manchet er en lille tekst med lidt større typer, som ofte uddyber overskriften og fremhæver artiklens emne – står lige under overskriften.)
  • Har folderen mellemoverskrifter, og passer de til afsnittene?
  • Sproget?
    (Talesprog? Skriftsprog?)
  • Positive/negative ord?
  • Er en bestemt ordklasse dominerende i folderen?
  • Anvendes der:
    a: Slang?
    b: Ironi?
  • Analyse af tekstens problemer/emner:
    Hvilke problemer rejses i teksten? Løses de? Er der tale om en ond cirkel? Gives der en løsning på, hvordan man kommer ud af denne onde cirkel? Har DU en løsning? Kan de løses? Vil problemerne efterlade spor i fremtiden? Er de involverede personer opmærksomme på eller skyld i problemerne? Hvem eller hvad er årsag til problemerne?
  • Hvad informeres der om?
  • Er folderen subjektiv eller objektiv?
  • Kommunikationssammenhæng:
    a: Afsender?
    b: Budskab?
    c: Modtager? Målgruppe? Er modtager og målgruppe den samme?
  • Hvad synes du om folderen? Begrund!
  • Sammenlign teksten med andre tekster du har læst!