Plakat-analyse

 

  • Definition:
    Hvad er en plakat? Skrives/laves af folk, som vil aflevere et budskab/ information eller til reklamer. Handler som regel om ét bestemt emne, som kan være alle emner. Som regel kortfattet tekst, men ikke altid. Kan indeholde brudstykker af andre genrer f.eks. tegninger, fotos, digte, artikler.. osv. .
    Hænger ofte på skoler, biblioteker, stationer o. lign. Størrelsen kan variere, men er ofte A2.

    Hvordan er denne plakat i forhold til definitionen?




  • Titel/overskrift/emne?
  • Forfatter/journalist/tegner o.a.?
  • Hvornår er plakaten  lavet?
  • Hvor er den fundet?
  • Indhold?
    (Gør rede for plakatens indhold med dine egne ord! “Tøm” den for indhold!)
  • Plakatens opbygning?
    (Hvilken størrelse? Indhold? Overskrift? Blikfang?  Andet? Se definition!)
  • Er plakaten illustreret?
    (foto/tegning)
    a: Beskriv billedet/billederne! Billedanalyse her!
    b: Hvordan passer billedet og billedteksten med plakatens indhold?
  • Hvordan passer overskriften til plakatens indhold?
    a: Er den dækkende?
    b: Er den misvisende?
  • Hvordan er teksten?
  • Hvis plakaten indeholder en manchet, er den så:
    a: Et uddrag af teksten?
    b: Et supplement til teksten?
    c: Et resumé af teksten?
    ( En manchet er en lille tekst med lidt større typer, som ofte uddyber overskriften og fremhæver plakatens emne – står lige under overskriften.)
  • Har plakaten andre overskrifter, og passer de til indholdet?
  • Sproget?
    (Talesprog? Skriftsprog?)
  • Positive/negative ord?
  • Er en bestemt ordklasse dominerende i plakaten?
  • Anvendes der:
    a: Slang?
    b: Ironi?
    c: Humor?
  • Analyse af plakatens problemer/emner:
    Hvilke problemer rejses i teksten? Løses de? Er der tale om en ond cirkel? Gives der en løsning på, hvordan man kommer ud af denne onde cirkel? Har DU en løsning? Kan de løses? Vil problemerne efterlade spor i fremtiden? Er de involverede personer opmærksomme på eller skyld i problemerne? Hvem eller hvad er årsag til problemerne?
  • Hvad informeres der om?
  • Er plakaten subjektiv eller objektiv?
  • Kommunikationssammenhæng:
    a: Afsender?
    b: Budskab?
    c: Modtager? Målgruppe?
    (Er modtager og målgruppe den samme?)
  • Hvad synes du om plakaten?
  • Sammenlign teksten med andre tekster du har læst!