Peters jul - J. Krohn

Juleemne: “Peters jul”

Indledning:
“Jeg glæder mig i denne tid…” Dette citat kender næsten alle danskere, og vi forbinder det med jul, specielt den hyggelige jul i “gamle dage”. Citatet stammer fra “Peters jul”, som er en digtsamling , skrevet af J. Krohn. Der er 11 digte i samlingen, og de er illustreret af forfatterens broder, Pietro Krohn. Digtene omhandler julen fra forberedelserne før jul henover jul og nytår til “Helligtrekongers aften”, som er afslutningen på julen. Der er desuden en indledning og en afslutning i nogle udgaver af bogen.
Der er rig mulighed for at arbejde med emnet på flere planer. Vælg de opgaver, som passer jer, find evt. selv på flere og hyg jer med emnet!


Teksten kan du finde her, sammen med forskellige andre faglige oplysninger.

https://julidannevang.dk/peters-jul/


Forforståelse:

Se denne film:



Tag derefter en god snak med eleverne. Lav den skiftevis lærer- og elevstyret.

(Lærerstyret: Læreren bestemmer samtalens retning. Elevstyret: Læreren tager de emner op, som eleverne snakker om.)



Målgruppe:
Dette emne kan bruges af næsten alle aldre. Mellemtrin og overbygning i Folkeskolen, med tilpasning og lærerstyring også indskolingen. Desuden gymnasiet, lærerseminariet og alle andre der vil arbejde med jul, juletraditioner o. lign.
Man kan, både som barn og voksen, arbejde med julen og finde inspiration både til børne- og voksenliv i forbindelse med julen, både før og nu.



Målformulering:
1: At lære om julen.
2: At læse op og analysere.
3: At samarbejde omkring opgaveløsningen.
4: At tænke sig godt om og forstå.
5: At lytte, tage stilling, fremlægge, samtale og kommentere.
6: At være kreativ.
7: At hygge sig.



Digtene er:

“Før julen” (“Jeg glæder mig i denne tid…) (8 strofer)

“Bedstemor inviteres” (6 strofer)

“Mørkningen juleaften” (4 strofer)

“Ved juletræet” (2 strofer)

“Julesangen” (3 strofer)

“Fars julevise” (5 strofer)

“Juledag” (3 strofer)

“Et besøg” (2 strofer)

“Nytårsaften” (6 strofer)

“Helligtrekongers aften” (1 strofe)

“Efter julen” ((4 strofer)

Opgaver:

1: De analyserende:
Der er, som sagt, 11 digte i samlingen. Hvert digt analyseres. Brug opgavebutikkens digtanalyse!
Det vil være godt at dele klassen op i grupper og dele digtene imellem disse. Disse grupper laver nu en grundig analyse og forbereder sig på at fremlægge resultatet for klassen. Hvis fremlæggelserne foregår i kronologisk rækkefølge, vil eleverne få en god tidsfornemmelse for julens traditioner og opgaver.

2: De oplæsende:
De elever, som skal læse op, vælger et eller flere digte til oplæsning. De øver sig grundigt og bruger et scenarie omkring sig med julehygge: Fx Juletræ, julepynt, lys, godter og drinks?

3: De kreative:
De kreative skal pynte et juletræ som i gamle dage, og som er beskrevet i digtet: “Ved juletræet”. Klassen pyntes, og de laver det scenarie, som de “Oplæsende” skal bruge under deres oplæsning.


Andre opgaver:

a: Personlig stil:
Titlen: “Jeg glæder mig i denne tid…” Skriv om din jul! Sammenlign med Peters jul! Jul nu og i gamle dage? Personlig vurdering?

b: Biodigt:
Lav et biodigt over forfatteren J. Krohn!
Brug google! Find info her www.julidannevang.dk

c: Billedanalyse:
Vælg et billede fra bogen eller nettet, fra historien. Lav en billedanalyse!

d: Tidslinje:
Lav en tidslinje med 2 søjler! Din jul! Peters jul! Lav en personlig vurdering og perspektivering!


Til læreren:

Gruppearbejde

Evaluering

Perspektivering

Flow