Folke- og kunsteventyr-analyse

 Definition:

Hvad er et eventyr?
Der findes mange former for eventyr. 2 af dem er folke- og kunsteventyr. Herunder kan du se forskellen på disse to:

Folkeeventyr:
1: Oprindelse
(= den vigtigste forskel på de 2 eventyrformer):
En anonym mundtligt overleveret fortælling (1200-tallet), der på et tidspunkt er nedskrevet (1600-tallet). Blev ofte fortalt af/til almindelige mennesker. De blev brugt til at give almindelige mennesker håb om rigdom og lykke.

2: Komposition:
Klar kronologisk orden.

3: Fortælleteknik:
Én handling udløser mekanisk næste handling.

4: Personerne:
Personerne er “flade”, ofte delt i “onde” og “gode”.
(“Flade”: Der bruges ingen eller få ord til at beskrive personen. Ofte er han navnløs: Bondesønnen, prinsen osv.)

5: Sprog:
Ofte formelsprog. Mange gentagelser.
Eventyrtræk: Fx “Og de levede lykkeligt til deres dages ende”. Magiske tal fx 3,6,9. Hekse, magiske sværd o. lign.


Kunsteventyr:
1: Oprindelse
(= den vigtigste forskel på de 2 eventyrformer):
En bestemt navngiven forfatter fx H.C.andersen. Ofte har man/han brugt et gammelt folkeeventyr og skrevet det om til kunsteventyr.

2: Komposition:
Der kan være spring i tid (fx Flash back) samt flere ligestillede handlingsforløb.

3: Fortælleteknik:
Handlingen beskrives med MOTIV og FØLELSER.

4: Personerne:
Personerne er “runde”.
Personerne har følelser og karaktertræk.
(“Runde”: Der bruges mange ord til at beskrive personen. Ofte har han/hun et navn.

5: Sprog:
Meget lidt formelsprog. Hver forfatter har sit eget sprog.
Eventyrtræk: Fx “Og de levede til deres dages ende”. Magiske tal fx 3,6,9. Hekse, magiske sværd o. lign.

Hvordan er dette eventyr i forhold til definitionen?


  • Titel?
  • Forfatter?
  • Referat?
  • Hvilken type eventyr er det det?
    (F.eks. Folke- eller kunsteventyr?)
  • Eventyrtræk?
  • Personbeskrivelse?
    (Runde eller flade?)
    (Hoved- bipersoner? Statister?)
  • Miljøbeskrivelse?
    (Bolig? Mennesker? Samfund? Fantasiverden?)
  • Morale? Hvad kan vi lære af eventyret?
  • Er der fantasivæsener?
    (Trolde, hekse, drager….)
  • På hvilke punkter ligner det virkeligheden?
  • Sted?
    (Hvor foregår handlingen?)
  • Modsætninger?
    (F.eks. onde/gode?)
  • Hvilke følelser findes i eventyret?
  • Hvad kan VI bruge eventyret til?
  • Fortællersynsvinkel?
    (Alvidende fortæller?)
  • Hovedtema?
    (Hvad er det vigtigste eventyret handler om?)
  • Sidetemaer?
    (Hvad handler det også om?)
  • Kan det bruges af både børn og voksne?
    (Begrund!)
  • Hensigt?
    (Hvad er forfatterens budskab? Hvilke personer 
repræsenterer positive værdier? Negative?)
  • Fortolkning/perspektivering?
    (Begreber? Hvilke tanker sætter 
eventyret i gang hos dig? Har du læst, set eller hørt 
om emnet før? Hvad er din mening?)
  • Er der billeder til? Fortæl om dem!
  • Aktant-model:
    (Sæt eventyrets personer ind i AKTANT-modellen og find ud af, 
om eventyret ender lykkeligt. Tænk grundigt over hvordan 
forholdet er mellem de forskellige personer!)
  • Andet?