Emne: “Cirkeline” (Tværfagligt emne)

Cirkeline: “Cirkeline har fødselsdag”

Indledning:
Cirkeline er en kær gammel veninde. Hun har været her i flere generationer, derfor er hun kendt af både gamle og unge. I Cirkelines univers sker der en masse ting, som hører dagligdagen til, noget vi alle kender til. Historierne er lavet til børn, men kan være lærerige for alle aldre. Jeg har lavet dette emne, fordi jeg holder af Cirkeline, og jeg synes, at I alle skal lære hende at kende. Der er rig mulighed for at arbejde med emnet på alle planer. Vælg og tilpas de opgaver som passer jer, find evt. selv på flere og hyg jer med emnet!

Bemærk:
Opgaverne i dette emne lægger op til elevernes selvvirksomhed. Fx “Find en opskrift på Cirkeline-lagkage”, “Lav en seng til Cirkeline” Hvordan vil du lave den?”, “Søg info på nettet..om….” o. lign.

Fordel evt. opgaverne gruppevis og lav et samlet forløb, hvor alle bidrager, og hvor klassens samlede arbejde giver et overblik over emnet og opfyldelsen af mål.  Gruppearbejde her

Målgruppe:
Dette emne kan bruges af næsten alle aldre. Mellemtrin og overbygning i Folkeskolen, med tilpasning og lærerstyring også indskolingen, gymnasiet, lærerseminariet, alle der vil arbejde med tegneseriefigurer, bibliotekskurser o. lign.
Man kan, både som barn og voksen, arbejde med Cirkelines børneunivers og finde inspiration både til børne- og voksenliv.

Målformulering:
1: At lære Cirkeline at kende.
2: At arbejde tværfagligt med flere fag.
3: At arbejde sammen i grupper og alene.
4: At undersøge emnerne på nettet.
5: At tage stilling, fremlægge, samtale og kommentere.
6: At søge, vurdere og bearbejde informationer fra nettet.
7: At få lyst til mere arbejde af denne slags.

Emnets organisering:

1: Ønskeseddel:
a: Lav Cirkelines  ønskeseddel. For at finde ud af hvad hun ønsker sig, kan du se alle Cirkeline – filmene på YouTube. Hendes ønsker kan både være FYSISKE (Fx. en ny seng) eller ABSTRAKTE/SOCIALE (Fx. at drikke cacao med Frederik og Ingolf). Find ud af hvordan ønskesedlen skal udformes/fremlægges:

Mindmap: Fx her

Dokument (Tekst og billeder):
Prøv at google “Ønskeseddel”. Vælg “billeder”             Her:
Der er utallige muligheder, man kan udforme Cirkelines ønskeseddel på: Papir, karton, billeder, noter o. lign.

Padletopslagstavle her 

2: Gaver:
a: Håndarbejde:
Seng:
Cirkeline sover i en tændstiksæske. Den skal selvfølgelig passe til hendes størrelse. I kan strikke, hækle, klippe, klistre, male, tegne, kopiere osv.

b: Hjemkundskab:
Lagkage:
Søg “Cirkeline-lagkage” på nettet (Billeder) Find en god opskrift!

3: Film:
a: Dansk/IT:
Lav en film!
Brug evt. Imovie, Skoletube eller andet.
Der er brug for, at I planlægger/undersøger/beslutter nøje, hvordan I vil gøre.

4: Filmanalyse:
a: Dansk/analyse:
Filmanalyse (Analysemodel) her
Analyser en eller flere Cirkeline-film.

5: Danske stile:
a: Essay om “børn” med inspiration fra Cirkeline.
Definition af ESSAY her
Se en eller flere Cirkeline-film fra Youtube. Skriv derefter et essay, der fortæller om “børn”.

b: Fagtekst/Info-stil om Cirkeline
Definition af FAGTEKST her
Søg på nettet (Google) og lav derefter en fagtekst, der fortæller om Cirkeline!

c: Alfabet-stil om Cirkelines univers (Efter at have set film på YouTube).
Definition af ALFABET-STIL her
Lav en sjov alfabetstil om Cirkeline!

6: Dansk:
a: Liste over gamle og nye tegnefilm – figurer, samt billeder/dukker af dem:
Lav en udstilling med alt hvad I kan finde: Fx Anders And-blade, tøjdyr som Peter Plyds/Tigerdyret/Nemo o. lign.

7: Dansk (Personkarakteristik):
a: “Biodigt” om Cirkeline  Her
(Se flere film på YouTube og søg info på nettet!)

8: Billedkunst:
a: Tegn/fyld opslagstavlen med tegninger, fotos o.a. om Cirkeline og hendes univers.
b: Lav en Cirkeline-påklædningsdukke.

9: Alle fag: Emne om “venskab”:
a: Se Cirkeline-filmene på YouTube. Dan dig et overblik over emnet “venskab” i filmene. Beskriv emnet! Bestem selv hvordan du vil gøre!

b: Lav Cirkelines “venskabsregler”! (Hæng dem op! Samtal om dem? Vurder dem! Aftal hvordan jeres venskabsregler skal være!

c: Beskriv emnet “venskab” fra din egen klasse. Planlæg derefter nogle aktiviteter, hvor I skal hygge jer sammen
– Fx hold en fødselsdagsfest i klassen: Dæk bord i rødt og sort, tag alle rødt/sort tøj på, spis Cirkelines fødselsdagslagkage, leg nogle lege osv.
Søg inspiration på nettet! Her 


Til læreren:
Gruppearbejde

Evaluering

Perspektivering

Flow

Det gode samspil