Emne: “Peter Plyds”

Indledning:
Peter Plyds er en kær gammel ven. Han har været her i flere generationer, derfor er han kendt af både gamle og unge.
I Peter Plyds´ univers sker der en masse ting, som hører dagligdagen til, noget vi alle kender til. Historierne er lavet til børn, men kan være lærerige for alle aldre. Jeg har lavet dette emne, fordi jeg holder af Peter Plyds, og jeg synes, at I alle skal lære ham at kende. Der er rig mulighed for at arbejde med emnet på flere planer. Vælg de overskrifter som passer jer, find evt. selv på flere og hyg jer med emnet!


Jeg har ladet mig inspirere af denne lille bog:
“Peter Plyds – Den lille bog om visdom. ”
Det er dog ingen forudsætning for at arbejde med dette emne, at du har bogen.


Målgruppe:
Dette emne kan bruges af næsten alle aldre. Mellemtrin og overbygning i Folkeskolen, med tilpasning og lærerstyring også indskolingen, gymnasiet, lærerseminariet, alle der vil arbejde med tegneseriefigurer, bibliotekskurser o. lign.
Man kan, både som barn og voksen, arbejde med Peter Plyds´ visdomsunivers og finde inspiration både til børne- og voksenliv.


Præsentation af Peter Plyds – Citat fra omtalte bog:
“Peter Plyds – Den lille bog om visdom. “

“Før du begynder”:

“Plys er en bjørn med en meget lille forstand, som ikke altid lige kan finde på det rigtige at sige, men som ikke desto mindre har sagt mange kloge ord og tænkt mange interessante tanker.  Digte, sange og små visdomsord er ifølge Plyds ikke noget man kan gribe i luften; det er noget som griber en, og det eneste, man kan gøre, er at gå et sted hen, hvor det kan komme til at gribe en.”

 

 

 


Målformulering:
1: At lære Peter Plyds at kende.
2: At arbejde med og formulere korte tekster, digte eller sange.

3: At arbejde sammen  2 og 2 eller alene.
4: At tænke sig godt om.
5: At lytte, tage stilling, fremlægge, samtale og kommentere.


Opgaveformulering:

Nedenfor er listet en række emner/begreber op. Alle disse emner er fra bogen om Plyds. Opgaverne er, at eleverne skal skrive korte tekster, digte eller sange om hvert deres emne. De kan arbejde alene eller 2 og 2. Disse tekster skal formuleres efter elevernes reflektion, og vil derfor være meget personlige. Der er 60 forskellige emner.
Jeg har skrevet Plyds´tekster til emne 10 og 47, til inspiration.

Inden arbejdet går i gang bør I overveje, hvordan arbejdet skal evalueres/ bruges. Her er 3 ideer:

a: Elever læser deres tekster op og klassen samtaler, kommenterer, vurderer…. osv. (der er mulighed for at få nogle fantastiske klassesamtaler)

b: I laver jeres egen bog med jeres tekster.

c: Dele af jeres arbejde kan bruges på forældremøder fx oplæsning og samtale om teksternes indhold og elevernes læring i emnet.


Emner/begreber:

1: Dagsrytme:
2: Forventningens glæde
3: Planlægning
4: En vellykket dag
5: Ingenting
6: Et spørgsmål om smag
7: Den gode vilje
8: Snedighed
9: Kold logik
10: Vær aktiv!
“Plyds: Det var akkurat en af de dage, der egnede sig til at gøre noget.”
11: Træk ikke tiden ud!
12: Det, der engang var uglens hus
13: Hvis og hvis
14: Ringe trøst
15: Efterforskning
16: Selverkendelse
17: Beundring
18: Indsigt
19: Forstand eller ej
20: Udenlandsk
21: Vær forberedt!
22: Viden
23: Udnyttelse af tiden
24: Efterrationalisering
25: Venskab
26: Respekt
27: Selvværd
28: Tid
29: Handlekraft
30: Kollegial respekt
31: Initiativ
32: Organisering
33: Parat
34: En god grund
35: Lidt filosofi
36: Øvelse er ikke altid nok
37: Lad som ingenting!
38: Overrumpling
39: Bedst at være to
40: Sult
41: Forstillelsens kunst
42: Sangen i bækken
43: Punktlighed
44: Relative størrelser
45: Forskellig stil
46: En opmuntring
47: Sig det med blomster
“Plyds: Hvor trist at være et dyr, som aldrig havde fået plukket en buket violer til sig.”
48: Lidt gælder ikke
49: Selvstændighed
50: Positiv tænkning
51: Gode manerer
52: Kreativitet
53: Tapperhed
54: Uundværlighed
55: Elsk din næste som dig selv
56: Nydelse
57: En erfaring rigere
58: Lurende fare
59: Fornemmelse for lyd
60: Vær hensynsfuld

 


Til læreren:

Gruppearbejde

Evaluering

Perspektivering

Flow