Hans og Grete

Emne: “Hans og Grete”

Forforståelse:
Det er vigtigt, at alle kender historien. Den findes på alle skolebiblioteker og som mange små film på YouTube.
Læs den op for eleverne, lad eleverne læse den selv eller se den på YouTube.

Målgruppe:
Den er god til overbygningen, men kan også, med tilpasning, bruges med mindre børn. Eleverne skal kunne læse og skrive. Det vil nok være fra 4. Kl. og op.

Eleverne skal deles ind i grupper: Læs mere http://www.opgavebutikken.dk/gruppeinddeling/

Evaluering: Der bruges både LØBENDE og AFSLUTTENDE evaluering. 
Når de enkelte grupper har fremlagt, foregår følgende:
1: Læreren stiller opklarende og uddybende spørgsmål til gruppen.
2: Eleverne stiller spørgsmål til gruppen.
3: Alle elever giver deres bud på en karakter fra 7-trinsskalaen.
4: Læreren giver nu en endelig karakter, som bygger på: Gruppens fremlæggelse, det faglige niveau, kreativiteten, klassesamtalen og den løbende evaluering. Der gives ROS og RIS. Bemærk: Som udgangspunkt får alle elever den samme karakter. Der kan være undtagelser, hvis enkelte elever “stikker ud” positivt eller negativt. Det er alene lærerens vurdering. Læs mere: http://www.opgavebutikken.dk/evaluering/


Gruppeopgaver:

Hold 1: (De analyserende):

Eventyranalyse:
I skal lave en grundig EVENTYRANALYSE. I skal bruge ALLE punkter fra  analysemodellen til eventyr.  Læs  her: http://www.opgavebutikken.dk/folke-og-kunsteventyr-analyse

I skal forberede og øve jer på en fremlæggelse på mindst 10-12 min, hvor I:

1: Læser/fremlægger jeres analyse. (Sørg for at have god kontakt med klassen! Øjenkontakt!)
2: Fortæller om jeres samarbejde!
3: Efter fremlæggelsen skal I svare på spørgsmål fra klassen og læreren.

Bemærk: Lav fremlæggelsen spændende med f.eks. billeder på smartboardet eller andet kreativt! Alle skal deltage i fremlæggelsen. I får karakter for: Indhold, kreativitet og arbejdsindsats. Mundtlig opgave. Skal ikke afleveres til læreren.
_____________________________________________________
Hold 2: (De kreative):

Plakat/collage:
I skal lave en meget, meget flot plakat/collage om eventyret ”Hans og Grete.” Se evt. på alle plakaterne på biblioteket, nettet, billedet her på siden eller andre steder. Få ideer til hvordan I vil bygge jeres plakat/collage op. I skal forberede og øve jer på en fremlæggelse på mindst 10-12 min, hvor I:
1: Fortæller om/viser jeres plakat! (Sørg for at have god kontakt med klassen! Øjenkontakt!)
2: Fortæller om jeres samarbejde!
3: Efter fremlæggelsen skal I svare på spørgsmål fra klassen og læreren.

Bemærk: Lav fremlæggelsen spændende og kreativ! Alle skal deltage i fremlæggelsen. I får karakter for: Indhold, kreativitet og arbejdsindsats. Opgaven skal hænges op i klassen.

_____________________________________________________
Hold 3: (De oplæsende):

Oplæsning:
I skal læse eventyret op. I skal forberede og øve jer på en oplæsning af teksten, hvor I:
1: Læser op! (Passende tempo. Sørg for at have god kontakt med klassen! Øjenkontakt!)
2: Fortæller om jeres samarbejde!
3: Efter fremlæggelsen skal I svare på spørgsmål fra klassen og læreren.

Bemærk: Lav oplæsningen spændende/hyggelig med f.eks. stearinlys eller andet kreativt! Alle skal deltage i fremlæggelsen. I får karakter for: Indhold, kreativitet og arbejdsindsats.

_____________________________________________________
Hold 4: (De undersøgende):

Info om brødrene Grimm
I skal lave en tekst til oplæsning om brødrene Grimm (om deres liv og virke) på max. 3 sider i str. 12 eller 14. I må ikke bruge COPY PASTE, men I må søge information alle vegne. I skal forberede og øve jer på en fremlæggelse på mindst 10-12 min, hvor I:
1: Læser jeres tekst op! (Sørg for at have god kontakt med klassen! Øjenkontakt!)
2: Fortæller om jeres samarbejde!
3: Efter fremlæggelsen skal I svare på spørgsmål fra klassen og læreren Bemærk: Lav fremlæggelsen spændende med f.eks. billeder på smartboardet eller andet kreativt! Alle skal deltage i fremlæggelsen. I får karakter for: Indhold, kreativitet og arbejdsindsats. Opgaven skal IKKE afleveres til læreren.
(Brug evt. Powerpoint, Prezi til fremlæggelsen eller andet.
_____________________________________________________
Hold 5: (It-nørderne):
I skal lave et produkt med tekst og billeder, samt valgfrit it om: “Hans og Grete” indeholdende mindst 2 HAIKUDIGTE o.a. Og I skal forberede og øve jer på en fremlæggelse på mindst 10-12 min, hvor I:
1: Fortæller om jeres produkt! (Sørg for at have god kontakt med klassen! Øjenkontakt!)
2: Fortæller om jeres samarbejde!
3: Efter fremlæggelsen skal I svare på spørgsmål fra klassen og læreren. Bemærk: Lav fremlæggelsen spændende, grundig og flot! Alle skal deltage i fremlæggelsen. I får karakter for: Indhold, kreativitet og arbejdsindsats.
______________________________________________________
Lav en tids- og indholdsplan til eleverne: Se: http://www.opgavebutikken.dk/flow-i-undervisningen/ Følg  alle punkterne! Tænk også over http://www.opgavebutikken.dk/det-gode-samspil/
Planen indeholder: Hvornår arbejder vi? Fremlæggelser? osv.

Andre opgaver:
1: Svar på disse spørgsmål om eventyret:

A. Analyser temaet om overlevelse og forræderi og sammenligning med andre eventyr og litterære værker samt aktuelle begivenheder i den virkelige verden.

B: Undersøg karakteren hos Hans og Grete fra eventyrets start til slutningen. Hvordan ændrer deres handlinger og indstillinger sig igennem historien?

C: Er der en symbolsk betydning af brødkrummerne, heksens hus og andre ting i historien?

D: Find ud af betydningen af forældrenes holdning til børnene. Hvad betyder det for børnene?

E: Hvordan slutter historien? Hvad siger det om held, retfærdighed og klogskab?

2:

Skriv dette eventyr om til en historie fra den virkelige verden. Lav den om til en avisartikel. Se: http://Avisartikel

3:

Sæt eventyret i perspektiv! Hvad kan vi lære af historien? Læs: http://www.opgavebutikken.dk/perspektivering/