Forside: “Palle alene i verden”

Emne: “Palle alene i verden”

Indledning:
Historien om “Palle alene i verden” er kendt af de fleste, både gamle og unge.
I har sikkert hørt nogen sige: “Jeg følte mig som “Palle alene i verden”. Denne histories titel har udviklet sig til at være en “stående vending”/ordsprog.
Der er rig mulighed for at arbejde med emnet på flere planer. Vælg de opgaver/temaer som passer jer, find evt. selv på flere og hyg jer med emnet!


Bogen er skrevet af Jens Sigsgaard og hedder “Palle alene i verden”, og den er skrevet i 1942. Den er illustreret af Arne Ungermann.


Målgruppe:
Dette emne kan bruges af næsten alle aldre. Mellemtrin og overbygning i Folkeskolen, med tilpasning og lærerstyring også indskolingen, dertil også gymnasiet, lærerseminariet og alle der vil arbejde med de temaer, historien giver.


Forforståelse:
I skal kende historien:
– Mange biblioteker, både folke- og skolebiblioteker, har bogen.
– Find den på Youtube både som oplæsning og film


Målformulering:
1: At lære Palle at kende.
2: At arbejde med og formulere opgaver, som udføres. Disse må gerne være meget personlige.
3: At arbejde sammen  2 og 2, flere eller alene.
4: At tænke sig godt om.
5: At lytte, formulere, tage stilling, fremlægge, samtale og kommentere.


Opgaveformulering:

Længere nede på siden er listet en række emner/begreber op. Alle disse emner er fra bogen om Palle.

Inden arbejdet går i gang bør I overveje, hvordan arbejdet skal evalueres/ bruges. Som lærer kan du også være opmærksom på, at mange unge har det svært. Denne opgave kan måske “løse op på” nogle af disse problemer. Når du introducerer eleverne for opgaven, kan du måske nævne ungdommens problemer og bede dem om at tænke på, hvilke problemer de selv går og tumler med. Gør dem opmærksomme på, at de godt må være meget personlige.

Her er 3 ideer:

a: Hver elev formulerer selv en opgave, som han/hun vil lave med fokus på et af nedenstående emner. Der er ingen grænser for, hvad opgaven kan indeholde af tekst, billeder, it o.a. Det skal blot godkendes af læreren på forhånd. Opgaven må gerne være meget personlig.

Eleverne fremlægger deres opgave, som aftalt, og klassen samtaler, kommenterer, vurderer…. osv. (der er mulighed for at få nogle fantastiske klassesamtaler)

b: I laver jeres egen bog med jeres tekster/opgaver.

c: Dele af jeres arbejde kan bruges på forældremøder fx oplæsning og samtale om teksternes indhold og elevernes læring i emnet.


Emner/begreber/spørgsmål, som kan udledes af historien:

1: Ensomhed
2: Angst
3: Gråd
4: Hvad sker der, hvis man altid er alene?
5: Onde drømme
6: Mareridt
7: Børn og forældre
8: Ulykker (Bilulykker, jordskælv, oversvømmelser, jordskred osv.)
9: Alle penge i hele verden
10: Familie
11: Venner
12: Voksne
13: Andre emner, I selv finder på…


Til læreren:

Gruppearbejde

Evaluering

Perspektivering

Flow