Emne: “Rødhætte”

Rødhætte:

 

 

Indledning:
Rødhætte er en sød lille pige. Hun er en af Brødrene Grimms figurer i eventyret: “Rødhætte”. Hun har været her i flere generationer, derfor er hun kendt af både gamle og unge. I historien om Rødhætte sker der en masse uhyggelige ting. Historien hører til genren “Folkeeventyr”. Hvis du vil genopfriske, hvad et folkeeventyr er, kan du lige læse her, inden du går videre. Her fortæller jeg, hvad forskellen er på folke- og kunsteventyr.

Læs eventyret her: “Rødhætte”

 

Målgruppe:
Dette emne kan bruges af mange. Mellemtrin og overbygning i Folkeskolen, gymnasiet, lærerseminariet, alle der vil arbejde med tegneseriefigurer og/eller genrer, bibliotekskurser o. lign.

Målformulering:
1: At lære Rødhætte at kende.
2: At forstå forskellen på genrerne: Folkeeventyr og artikel
3: At arbejde sammen i grupper og/eller alene.
4: At kunne skrive en artikel med det korrekte artikel-layout.

 

1: Omskrive historien om “Rødhætte” til en avisartikel:
Du skal forestille dig, at du er en journalist, der skal skrive en artikel til avisen, hvor du fortæller om en pige, der er på vej gennem skoven for at besøge et familiemedlem. Undervejs oplever hun en masse dramatiske ting. Du skal omskrive folkeeventyrets detaljer til realistiske hændelser. Du skal lave artiklen med et korrekt layout med fx spalter, overskrift, mellemoverskrifter osv. Tænk på “nyhedstrekanten”, som du kan finde ved min artikelanalyse! Tag evt en avis og studér layoutet.

2: Andre opgaver:
– Måske lader I jer inspirere til at omskrive andre tekster til andre genrer.
fx Artikel til novelle, novelle til eventyr, haikudigt til essay osv

Jeg har 27 forskellige analysemodeller, svarende til 27 forskellige genrer. Alle kan bruges.


Til læreren:
Gruppearbejde

Evaluering

Perspektivering

Flow

Det gode samspil